Rychlost webu je důležitá pro jeho úspěch
3. 12. 2020
Webový Online Pilot
Podle průzkumů více než polovina všech návštěvníků webu očekává, že se webová stránka načte za méně než 2 vteřiny.
Realita je však v praxi odlišná. Hodně webů se načítá mnohem déle. Je zcela běžné, že čekáte na načtení stránky 5 či 7 vteřin. Nebo dokonce i více.
Není to vaším internetovým připojením. Je to prostě tím, že web není správně udělaný. Že se na optimalizaci rychlosti webu příliš nedbalo.
Zanedbaná správa webu má vliv na jeho rychlost
Na jednom z prvních míst v seznamu důvodů, proč je rychlost načítání stránek webu špatná, stojí zanedbaná péče a údržba webu.
Řada firem prostě v okamžiku, kdy web pro ně někdo dokončí, považuje věc za hotovou. „A teď už to jenom poběží“. Zapomínají, že vytvoření webu je jenom úvodním krokem k obchodnímu úspěchu.
I dobře navržené weby potřebují průběžnou údržbu. Údržbu, jak po obsahové stránce, tak po technické. Řada nástrojů dnes umožňuje, aby si běžní weboví uživatelé upravovali mnoho věcí na svém webu sami. Ale už nemají všechny patřičné znalosti o tom, co jejich zásah může způsobit. To je pochopitelné.
Problém se objeví zejména v situaci, kdy vy jako jeho majitel svůj web potřebujete. Když vám roste poptávka a lidé chodí na váš web. Třeba kvůli reklamě, kterou jste si zadali.
Jenomže se ukáže, že web “nestíhá”. Uživatelé se nedočkají načtení stránky a odcházejí. Vaše peníze, které jste investovali do reklamy přicházejí vniveč.
Dobré weby mají svého správce
Tím bývá nejenom osoba ve firmě zodpovědná za web, ale často celý tým, který se touto činností zabývá. Pokud máte web na platformě WordPress, technická správa WordPress webu je víc, než jenom umět nainstalovat plugin či jej v administraci nakonfigurovat. Je potřeba také umět se podívat “dovnitř”, umět pro WordPress programovat. Na to si proto dejte při výběru správce pozor.
Nevhodný typ obsahu snižuje rychlost načítání stránek
Pokud chcete odradit zákazníky od vašeho webu, pak používejte ty nejkvalitnější obrázky. Že to zní jako protimluv? Ale je to tak.
I přesto, že chcete na webu ukázat ty nejlepší fotografie co máte, zabrzděte. Není to nutné. Fotografie v původní velikosti jsou pro webové stránky zcela zbytečné.
Obrazovky mobilů a monitory počítačů nemají tak dokonalé rozlišení, aby mělo smysl dávat na web fotografie s rozměry okolo 4000 pixelů (bodů). A navíc jsou tyto obrázkové soubory strašně veliké. Na jejich načtení nebude návštěvník vašeho webu čekat. Odejde. A už nepřijde. Ztratili jste možného zákazníka.
Obrázky pro web vždy zmenšujte
Jak v rozlišení, tak ve velikosti souborů. Nepoužívejte fotky v původním rozlišení.
Dobrou pomocí je integrovat do vašeho webu funkci, která bude automaticky obrázky optimalizovat a upravovat. Zajistí, že se na webu zobrazí vždy nejvhodnější velikost daného obrázku.
Zde vám opět pomůže firma, se kterou řešíte technické záležitosti okolo svého webu. A pokud žádnou nemáte, najděte si nějakou. Takovou, se kterou budete spolupracovat průběžně. Hledat pokaždé někoho nového je časově náročné. Navíc každý z těch nových si tam přidá něco svého a zorientovat se v tom pak bývá docela náročné.
Nevhodné řešení pro web či e-shop
Dnes existuje celá řada před-připravených systémů, které si běžný uživatel nainstaluje a může mít svůj web. Oblíbenými jsou redakční systémy jako WordPress, Drupal, Joomla apod. Ale tyto systémy jsou vhodné pro určité typy webů.
Např. WordPress CMS je bezvadný pro řešení obsahového webu. Proto se mu také říká systém pro správu obsahu – content management system. Ale není to úplně ideální řešení pro E-commerce. Lze ho použít jako volbu do začátku, kdy potřebujete e-shop rozjet. Ale jakmile začne váš web mít finanční výsledky, zvažte, zda je to stále vhodné řešení.
WordPress má své limity
Často řešíme požadavky na zrychlení právě webů založených na WordPress. Měli jsme požadavek na zrychlení webu, kde se stránka načítala 18 sekund. Ano šlo o e-shop řešení založené na systému WordPress s pluginem WooCommerce.
Po našem zásahu se nakonec podařilo najít problém a stabilizovat rychlost načítání webu. Dostali jsme se na velmi pěkné číslo okolo 3.5 vteřiny. Nicméně pořád to není pod 2 vteřiny.
A pro srovnání. Webová řešení připravená na míru mají rychlost načítání stránek pod 1 vteřinu. Zdají se býti dražším řešením. Ale pokud byste v důsledku spočítali, kolik peněz vám takový projekt vydělá, zjistíte, že přínosy jsou vyšší než náklady. Že se to prostě vyplatí.
Pokud máte web, který vám přináší na tržbách 100 tisíc Kč měsíčně (cca 4000 eur), začněte myslet na budoucnost. Řešení na míru je cestou, jak výnosy z webu podstatně zvýšit.