19.03.2021 Autor: Tým Umimeweby.cz

8 nejčastějších chyb UX designu

Trpí váš web nebo eshop nízkou mírou konverze? Tento problém může být způsoben řadou nedostatků funkčního designu webu. Připravili jsme pro vás proto přehled 8 nejčastějších chyb UX designu, které mohou odradit vaše potenciální zákazníky či klienty.

UX design a obsah webu

Základem každého úspěšného webu je kvalitní obsah – čtivé texty využívající vhodná klíčová slova a obrázky či videa s dostatečným rozlišením. Všechny tyto formy obsahu by přitom měly být tvořeny s jedním cílem, zaujmout čtenáře a vzbudit v něm důvěru ve váš produkt. Abyste tohoto cíle dosáhli, je důležité, abyste se vyvarovali následujících nejčastějších chyb v kontextu UX designu.

#1 Web postrádá jasné poselství

Správně strukturovaný a navržený web by měl již na první pohled podat srozumitelnou zprávu o svém oboru působení. Už během prvních pěti vteřin po načtení stránek by vám tak mělo být jasné, čím se daný web zabývá nebo jaké produkty a služby nabízí. Všechny důležité informace byste proto měli umisťovat do horní poloviny stránky, aby se k nim návštěvník dostal i bez skrolování.

K tomu, abyste si ověřili, zda váš web tento bod splňuje, můžete využít takzvaný pětisekundový test. Pětisekundový test spočívá v tom, že před web na pět vteřin postavíte člověka, který nemá s jeho tvorbou vůbec nic společného (například členy rodiny nebo kamaráda), vyměříte mu pět sekund a následně se ho zeptáte na následující otázky:

ux design tipy
Příklad dobré praxe návrhu horní části stránky
Zdroj: web Neila Patela

Na základě jejich zodpovězení pak zjistíte, které prvky jsou na stránce nejvýraznější (a zda to jsou ty, u kterých to bylo vaším cílem), zda je na první pohled patrné, čím se vlastně zabýváte a jestli máte jasně a srozumitelně nastavenou strukturu webu.

#2 Jednolitý a nestrukturovaný text

Nedílnou součástí každého webu je text. Některé stránky mají textového obsahu více, některé méně, v obou případech byste však měli dbát na to, aby byly všechny texty srozumitelné a dobře čitelné. Snažte se tedy zvolit dostatečnou velikost písma a rozumnou délku odstavců.

8 nejčastějších chyb ux designu
Příklad správného členění textu
Zdroj: Semrush

Delší obsah je pak vhodné dále členit prostřednictvím nadpisů a podnadpisů, případně rozdělit vložením vhodné ilustrace. Ke zdůraznění určitých částí můžete použít odrážky nebo tučné písmo, které usnadní „skenování“ textu.

#3 Kýčovitý a nepřínosný obsah

Vizuální stránka obsahu ovšem není všechno. Ačkoli se to nemusí na první zdát tak, jsou jednou z nejčastějších chyb UX designu kýčovité nebo neoriginální texty. Při vlastní tvorbě se tedy snažte psát obsah, který bude pro čtenáře užitečný a pomůže jim vyřešit nějaký konkrétní problém – například pomůže s výběrem zboží.

Kvalita obsahu také vypovídá o kvalitách firmy. Snažte se být struční, věcní a publikujte pouze ověřené informace. Ty by měly být vždy aktuální. Zkuste tedy svůj obsah průběžně procházet, přidávat nové poznatky nebo naopak ubírat ty, které již nejsou tolik relevantní.

#4 Nevíte, pro koho web tvoříte

Principy UX designu jsou postaveny na neustálé analýze potřeb uživatelů a ověřování funkčnosti jednotlivých prvků. Snad největší chybou, kterou můžete v kontextu UX designu udělat je tedy ignorování analýzy a interakce s uživatelem.

Zkuste se při psaní textů, návrhu struktury webu nebo funkcionality nákupního košíku vcítit do své cílové skupiny a řídit se tím, jak by si obsah představovali zpracovaný oni. Vytvořte si modelové postavy (persony), podle kterých budete jednotlivé prvky navrhovat a přizpůsobte jim nejen vzhled, ale i strukturu webu nebo eshopu.

Nejčastější chyby UX designu a návrh webu

Obor UX design se zabývá uživatelskou zkušeností a grafickou podobou webu, eshopu nebo webové aplikace. Již při vytváření prvních skic byste se proto měli řídit potřebami své cílové skupiny a připravit jim obsah i design na míru – tak aby je zaujal a současně usnadnil cestu webem.

#5 Nesrozumitelná struktura

Mezi nejčastější chyby UX designu z pohledu návrhu webu dozajista patří nesrozumitelná struktura. Nesrozumitelná struktura se v praxi projevuje tak, že uživatel neví kam kliknout, aby se dostal k informaci nebo úkonu, který chce provést. Pokud by taková situace nastala, tak by potřeboval obrovské množství motivace, aby na stránce zůstal a neodešel ke konkurenci, která architekturu webu zpracovala lépe.

jak na ux design
Příklad navigace z webu Ahrefs
Zdroj: Ahrefs

Co z toho plyne? Snažte se co nejvíce zjednodušit navigaci. Nedávejte uživateli příliš možností toho, co může udělat a všechny důležité prvky udělejte dostatečně viditelné. Použijte kontrastní barvy a držte se tradičních forem navigace – menu v horní části obrazovky, obsahující všechny potřebné položky.

#6 Zbytečná pole ve formuláři

Další častou chybou UX designu jsou zbytečná pole ve formuláři. Nechtějte po uživatelích příliš mnoho informací a vyžadujte pouze to nezbytné. Zkrátka se zamyslete nad tím, jestli je skutečně nezbytně nutné vyžadovat po uživateli registraci před nákupem nebo zanechání telefonního čísla u formuláře.

#7 Přílišný důraz na homepage

Mnoho webdesignérů začíná s návrhem stránek od homepage. Zní to logicky, jelikož právě domovská stránka obvykle obsahuje všechny prvky, které se zobrazí i na podstránkách. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy designér stráví většinu času právě nad homepage a ostatní stránky připraví jen tak, aby se neřeklo.

Homepage přitom reálně navštěvuje pouze třetina návštěvníků – zbytek přichází ze stránek s nabídkou zboží, služeb nebo blogu. Uživatel tak ve většině případů nezaznamená míru úsilí, kterou jste do designu vložili. Zaměřte se proto spíše na vzhled a funkcionalitu vstupních stránek – landing pages produktů, kategorie na eshopu apod.

#8 Zastaralý nebo nedotažený design

Jednou z věcí, která dokáže návštěvníka zaručeně odradit je zastaralý nebo nedokončený design. Nenechte se tedy mýlit v tom, že je vaše práce s webem po dokončení jeho tvorby u konce. Ba naopak, zde cesta teprve začíná. Webu je nutné věnovat průběžnou péči, aktualizovat obsah, optimalizovat pro různá zařízení i prohlížeče a jednou za čas provést redesign, který bude odpovídat aktuálním trendům.

Druhým problémem v tomto kontextu a současně jedna z dalších nejčastějších chyb UX designu je nedotažený design. Vytvářejte stránky tak, aby byly konzistentní. Všechny ikony by měly být vytvořeny ve stejném stylu a tlačítka v totožné kontrastní variantě.

Výše uvedený výčet nejčastějších chyb UX designu je pouhý nástin toho, čeho byste se měli při tvorbě webu držet. Obecně vám ale postačí, když se budete na celý koncept dívat očima uživatele. Pokud potřebujete s návrhem nebo realizací webu či eshopu pomoct, tak nás neváhejte kontaktovat. Rádi pro vás zajistíme celý vývoj.


Tvorba webu
Vývoj webových aplikací

Tyto tipy do vašeho emailu hned jak se objeví

@