Jak probíhá tvorba webu aneb webový projekt krok za krokem

3. 12. 2020

Webový Online Pilot

Tvorba webu, e-shopu a vývoj webových aplikací jsou časově i finančně náročné procesy, které by se nikdy neměly uspěchat. Skládají se totiž z celé řady dílčích úkolů, na jejichž správném provedení mnohdy stojí úspěch celého projektu. Podívejte se na náš přehled, jak by měla tvorba webu a dalších webových projektů probíhat krok za krokem.

Jak začít webový projekt

Spousta klientů, kteří se pro tvorbu webu nebo e-shopu rozhodnou, přichází s požadavkem, že by chtěli mít projekt hotový, co možná nejrychleji, ideálně do měsíce. Je to ale správně?

Představte si, že přijde klient, kterého zaujala tvorba webu. Takový klient si typicky uvědomí, že by mu internetové stránky mohly přinést nové poptávky a chce je tak, pokud možno, okamžitě nasadit na produkci, aby se o jeho nabídce mohli noví zákazníci dozvědět.

Problém ovšem spočívá v tom, že tento klient povětšinou doposud nepřemýšlel nad všemi souvislostmi, které jsou s tvorbou webu nebo vývojem webové aplikace spojeny. Nemá například představu o své cílové skupině či vzhledu a funkcionalitě stránek jako takových.

Tvorba internetových stránek a dalších webových projektů může samozřejmě začít i bez této reálné představy. Bude ovšem ve výsledku trvat mnohem déle než v případě, že by se dodržel níže uvedený postup, jelikož si až v průběhu tvorby uvědomíte, co vlastně očekáváte.

Nejedná se přitom pouze o časový a s tím i finanční horizont, nýbrž také o efektivitu celého procesu. Webový projekt bez řádné přípravy a dodržování předem sestaveného plánu má zkrátka již od svých počátků menší šanci na úspěch než weby a aplikace, jejichž vývoj probíhá systematicky. Jak by tedy měla tvorba webu krok za krokem probíhat správně?

Tvorba webu krok za krokem

Prvním krokem na cestě za úspěšným projektem je oslovení partnera, který se o tvorbu či vývoj postará za vás a zkonzultuje s vámi všechny vaše požadavky nebo představy. Na základě těchto požadavků společně připravíte konkrétní strategii, kde již bude přesně specifikované zadání, včetně cílů, kterých chcete dosáhnout a funkcí, jimiž by měl webový projekt oplývat.

Struktura a design webu a e-shopu

Tým vývojářů a designérů následně připraví návrh struktury webu neboli kostru stránek tak, aby jeho podoba nikterak nenarušovala uživatelský zážitek/zkušenost (UX). Jinými slovy vytvoří základní koncept přehledného webu, který bude pro návštěvníky srozumitelný a snadno použitelný. Výsledek byste pak měli společně zkonzultovat a doplnit o případné nedostatky.

Jakmile základní strukturu schválíte, přichází na řadu designování, nebo výběr předpřipravené šablony. I nadále se tak pracuje s původní kostrou, kterou pouze obalíte do líbivého kabátu. Výsledkem by pak měl být web, který se bude nejen dobře ovládat, ale i zaujme na pohled. Návrh designu byste opět měli s partnerem diskutovat a připomínkovat vše, co se vám na něm nezdá.

Pouze tak se vyhnete dodatečným úpravám na již finálních stránkách, které se mohly provést ještě před kódováním. Opět tak tímto způsobem ušetřite nejen čas, ale i peníze.

Kódování front-endu a back-endu

Ve chvíli kdy budete s designem spokojeni, přichází na řadu programování back-endových částí webu nebo aplikace. Tím se začíná tvorba webu v tom pravém slova smyslu. Realizuje se veškerá funkcionalita specifikovaná v zadávací dokumentaci, nebo výše zmíněné strategii.

Po back-endu přichází na řadu front-end čili kódování designu podle původního návrhu. Do stránek se současné přidají požadované animace a dynamické prvky, které ozvláštní interakci s uživatelem a dodají webu potřebný šmrnc. Front-end se následně propojí s back-endem a začne testování/optimalizace.

Testování

 Ani tento krok byste neměli v žádném případě podcenit. Právě on totiž stojí za stabilitou a spolehlivostí nejen webových aplikací, ale i e-shopů. Testuje se zejména přístup z různých prohlížečů a operačních systémů, včetně mobilních zařízení.

Důležité je ovšem i uživatelské testování webu, e-shopu nebo aplikace, díky kterému získáte reálnou zpětnou vazbu nejen na funkcionalitu, ale i efektivitu jednotlivých prvků. Uživatelské testování pak může probíhat i na již spuštěném projektu, stačí, když vytvoříte návrhy úprav a budete sledovat, zda se na návštěvnosti či konverzích nějak projevily.

Tvorba webu krok za krokem – kódováním se nekončí

Na první pohled se může zdát, že ve chvíli, kdy je web nasazen na hostingu, celá tvorba webu končí. Opak je ovšem pravdou. Již při návrhu struktury byste měli myslet také na jeho obsah a postupně vymýšlet texty pro jednotlivé stránky nebo blog.

Pokud se jedná o vývoj webových aplikací nebo webů se specifickou administrací, tak bývá na místě také proškolení personálu, který bude stránky obsluhovat. Partner by zkrátka měl vám nebo vašim pracovníkům vysvětlit, jak e-shop nebo web v zákulisí ovládat, přidávat nové produkty apod. Mezi další individuální, avšak typické, činnosti po nasazení webu patří:

  • obsahový marketing – pravidelné publikování obsahu na web,
  • pravidelná SEO optimalizace (z technického I obsahového pohledu),
  • newslettery a další prvky e-mail marketingu,
  • nastavení a sledování analytiky webu (návštěvnost, konverzní poměr),
  • technická péče o web (zálohování, opravy, úpravy funkcí, optimalizace.

To je k ukázce, jak by měla tvorba webu krok za krokem, probíhat asi vše. Vraťme se ovšem k původní otázce. Myslíte, že je reálné všechny výše uvedené činnosti vměstnat do jednoho měsíce a žádnou z nich nezanedbat?

Zkuste na to myslet při zadávání vašeho dalšího webového projektu a spíše než na to, aby byl výsledek hotový co nejdříve, dbejte na jeho kvalitu. Pokud se do webu, e-shopu nebo webové aplikace zrovna pouštíte, tak nás neváhejte kontaktovat. Rádi vám pomůžeme se sestavením celkové strategie i s kompletní realizací.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI