Richard Koza v podcastu UOL: tvorba webu a aktuální trendy

30. 4. 2022

Webový Online Pilot

Richard Koza, majitel a ředitel našeho digitálního studia Umíme Weby, byl v průběhu dubna hostem podcastu 2na1 účetní firmy UOL. Richard v pořadu odpovídal na nejrůznější otázky o průběhu tvorby webových stránek i souvisejících trendech. Celý díl je již nyní dostupný na YouTube.

Má tvorba webu vůbec význam?

Osobní charakter a dosah sociálních sítí v mnohých vzbuzuje otázku, zda má v dnešní době tvorba webových stránek ještě vůbec smysl. Firmy se svými zákazníky často komunikují přes Facebook, nebo Instagram a web neaktualizují nebo ho vůbec nemají. Je to ale správná cesta?

Webové stránky plní funkci virtuální vizitky firmy či provozovny obchodu. Na rozdíl od sociálních sítí nabízí možnost dlouhodobého organického růstu nových zákazníků – nezávisle na popularitě dané platformy.

Jinými slovy, kdykoli se může stát, že např. Facebook z nějakého důvodu zablokuje stránku firmy a veškeré snahy o budování publika přijdou vniveč. To stejné platí i z pohledu rizika ukončení provozu celé sociální sítě.

Tvorba webových stránek oproti tomu nabízí mnohem větší kontrolu nad obsahem i vlastnictvím veškerého obsahu.

Jak poznat dobrý web?

Pravděpodobně každý majitel webových stránek někdy přemýšlel nad redesignem nebo vývojem zcela nového webu. Jak ale poznat, že je s tím starým něco v nepořádku? A čím se vlastně vyznačuje dobrý web?

Odpověď na obě otázky je možné shrnout do třech bodů. Dobrý web:

  • podporuje podnikání,
  • navštěvuje správná cílová skupina,
  • je intuitivní.

Čas na redesign či tvorbu nového webu tak přichází hlavně ve chvíli, kdy stránky nepřinášejí užitek, který jste si očekávali.

Jak probíhá tvorba webových stránek?

Mnoho zájemců o nové stránky má představu, že proces tvorby webu nezabere víc než několik dnů. Opak je ovšem pravdou.

Samotnému programování totiž předchází mnoho dílčích činností, ať už na straně vývojáře nebo zákazníka.

Na začátku procesu vždy dochází k sérii konzultací, kde si zadavatel typicky ujasňuje, co vlastně od webu očekává a snaží se dát dohromady cílovou skupinu uživatelů. Na základě spolupráce s dodavatelem tímto způsobem postupně vzniká zadávací dokumentace, po níž následuje návrh struktury webu a webdesignu.

Ještě před napsáním prvního řádku kódu tak často uběhne zhruba 4–6 týdnů. Profesionální tvorba webových stránek proto určitě nezabere méně než 3–4 měsíce.

Aktuální trendy ve světě webového vývoje

Webové stránky (také v reakci na trend sociálních sítí) dnes často sázejí na autenticitu. Firemní weby jsou proto doplňovány o videa a fotky z reálného prostředí firmy, čímž pracují na vytvoření důvěry mezi stránkami a jejich návštěvníkem.

Dalším, dlouhodobým trendem tvorby webu je celkové zjednodušení. Používají se mnohem jemnější kombinace barev a přehlednější navigace. Do popředí se dostává typografie a vizuální stránka obsahu – např. již zmíněné fotografie a videa.

Chystáte tvorbu webových stránek? Poslechněte si podcast a zjistěte o celém procesu více. Nebo nám rovnou napište. Rádi se ujmeme i vašeho projektu.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI