Obsah šijte na míru konkrétního příjemce

Když se vás zeptají, koho že to vlastně oslovujete svým webem, co odpovíte? „No všechny zájemce o naše zboží či služby, přeci! Chceme prodávat komukoli, nejlépe všem!“ Jste si ale jisti, že na to jdete správnou cestou?

„Čím víc, tím líp“ neplatí

Uspokojit plošně všechny potenciální zákazníky jednou ranou, není prakticky možné. Vy nabízíte služby či produkt v dané kvalitě za danou cenu. Zdaleka ne každému to vyhovuje a zdaleka ne každý to přivítá. Tak než plnit web obecnými prupovídkami a univerzálními texty, kterým by zdánlivě porozuměl každý, zaměřte se hned z kraje na jasný a konkrétní cíl. Váš marketingový zásah bude mnohem úspěšnější, když zacílíte na definovaný výsek populace, tj. na jednu cílovou skupinu. Zúžení pohledu umožní efektivní útok a přinese jistější užitek (a i výdělek), než když se pokusíte rozkrájet se pro každého.

Praxe takovému postupu dává za pravdu. Většina dobrých prodejců, obchodních zástupců či členů prodejních týmů vám potvrdí, že nejdůležitější věcí je nejdříve si ujasnit, jaká je jejich cílová skupina.

Jeden příklad za všechny

Rodina maminka a deti

Podívejme se třeba na výrobce automobilů. Ti při vymýšlení marketingových strategií opravdu nic neponechají náhodě. Společně s psychology a na základě finančních statistik si definují ideálního kupujícího pro daný model vozu. Jsou v tom neuvěřitelně precizní a neunikne jim ani myška. Každé prodané auto se totiž počítá. Tak např. švédské Volvo, jak ti používají cílený způsob komunikace na jasně definovanou skupinu? Jejich ideální klient pro model XY je pracující matka se dvěma malými dětmi.

Takže jaké jsou hlavní přednosti jejich produktu, které vyzdvihnou v propagaci? Bezpečnost – protože tou je dnes naočkovaná každá maminka. Spolehlivost – protože nespolehlivé auto, které zahapruje v pustině, je zlým snem každé ženy. Velký úložný prostor – protože malým dětem je potřeba vždy zabalit kde co a pro jistotu všechno dvakrát . A snadné ovládání vozu, prezentované tak, že vlastně při řízení téměř i nakojíte mladšího potomka. A samozřejmě nesmí chybět: předvedení modelu ve fascinující atraktivní barvě ladící s lakem na nehty!

Cílem je tedy specifikovat jeden typ příjemců, na který se bude dále propagace zaměřovat. A uvidíte, jak se celá situace s tvorbou obsahu významně zjednoduší.

Vytvořte si virtuální Růženu

Ano, vytvořte si realitě odpovídající virtuální osobu, ke které se budete svými texty obracet. Bude se vám lépe tvořit, když si ji popíšete naprosto přesně – a klidně si ji i pojmenujte! Vykreslete si do detailů fiktivního čtenáře vašeho webu, který je pravidelným odběratelem vašeho newsletteru a který se jednoho dne stane i vašim loajálním zákazníkem.

Jako prodejce horských kol budete mít třeba Jirku Svobodného, cca 21 let, středoškolák, bezdětný, totální fanda do outdoor aktivit s lehce nezodpovědným přístupem k životu, který miluje zejména jízdu na horském kole terénem cestou necestou.

Nebo pro firmu pronajímající účetní software je to Jana Pilná, šikovná aktivní maminka dvou dětí, které již chodí do školy a ona doma vedle péče o ně ještě po nocích vede účetnictví několika svým klientům a buduje si tak novou firmu.

A nebo jste dovozce punčochového zboží v nadměrných velikostech – pak budete mít asi Růžu Dvořákovou, tělnatou dámu kolem padesátky,která zkonzumuje denně 3 balíky máslových sušenek, přičemž šťastná je tehdy, když nemusí udělat krok pěšky…

Když už svou virtuální osobu máte

Identifikujte se do kontaktu s ní. Rozehrajte s ní etudu. Pohovořte s ní (na tohle zkuste někoho přemluvit, ať to zahraje). Třeba, že Jana sedí s vámi v kavárně. O čem by vám asi tak ve pojení se svým všedním dnem vyprávěla? Nebo setkání po zimě s Jirkou na bowlingu a diskuze o nových značkách kol pro nastávající sezónu, které právě přišly do vašeho obchodu. Co bude Jirku zajímat, na co se vyptává a které detaily jsou pro něj podstatné? A nebo třeba nabídnete kolegyni Růženě, že ji vezmete z práce domů vlastním vozem a ona při jízdě zjistí, že ty punčocháče z promo akce v Tescu na ní po obědě už zase praskly.

 A jakže ji vytvořit?

Existuje mnoho různých cest i metod a jejich konkrétní podoby odvisí od charakteru vašeho podnikání. Tady jsou příklady některých úvodních otázek, na které je potřeba si odpovědět:

Jsou to spíše muži nebo ženy?
O jakou věkovou kategorii jde ?
Kde asi bydlí, pracují, kde se pohybují?
Jaké mají vzdělání?
Zaměstnanci nebo podnikatelé?
Kolik přibližně ročně vydělávají?
K čemu jim produkt/služba má sloužit?
Za jakých okolností si ji budou pořizovat?
Jak zasáhne pořízení do jejich rozpočtu?
Co vše si slibují od nového produktu/služby?

Chce to jen chtít

Vytvoření správné představy, pro koho má být obsah vašich web stránek nebo vašich emailových zpráv určen, není mimořádně komplikované. Je potřeba ovšem se zamyslet nad základními otázkami a věnovat sestavení dostatek odborné péče.

S tvorbou výstižných textů pro vaši firmu vám rádi pomůžeme a sestavíme je odborně, spolehlivě a rychle. Dejte nám vědět, co potřebujete.

Potřebujete pomoci s řešením vašich online projektů?
Pojďme to společně probrat u kávy na bezplatné první konzultaci.