Jak psát texty pro web efektivně? Zkuste to s personami

12. 4. 2021

Webový Online Pilot

Když se vás zeptají, koho že to vlastně oslovujete svým webem, co odpovíte? „No všechny zájemce o naše zboží či služby, přeci! Chceme prodávat komukoli, nejlépe všem!“ Jste si ale jisti, že na to jdete správnou cestou? Trh je dnes neskutečně široký a cílit na všechny se nemusí vyplatit ani větším firmám. Efektivnější cestou je najít specifické publikum a texty pro web adresovat přímo jim.

JAK PSÁT TEXTY PRO WEB EFEKTIVNĚ

Uspokojit plošně všechny potenciální zákazníky jednou ranou, není prakticky možné. Nabízíte služby či produkt v dané kvalitě za danou cenu. Zdaleka ne každému to vyhovuje a zdaleka ne každý to přivítá. Tak než plnit web obecnými prupovídkami a univerzálními texty, kterým by zdánlivě porozuměl každý, zaměřte se hned z kraje na jasný a konkrétní cíl.

Váš marketingový zásah bude mnohem úspěšnější, když zacílíte na definovaný výsek populace, tj. na jednu cílovou skupinu. Zúžení pohledu umožní efektivní útok a přinese jistější užitek (i výdělek), než když se pokusíte rozkrájet se pro každého.

Praxe takovému postupu dává za pravdu. Většina dobrých prodejců, obchodních zástupců či členů prodejních týmů vám potvrdí, že nejdůležitější věcí je nejdříve si ujasnit, jaká je vaše cílová skupina.

Jeden příklad za všechny

Vezměte si třeba výrobce automobilů. Ti při vymýšlení marketingových strategií opravdu nic neponechají náhodě. Společně s psychology a na základě finančních statistik si definují ideálního kupujícího pro daný model vozu. Jsou v tom neuvěřitelně precizní a neunikne jim ani myška.

Každé prodané auto se totiž počítá. Tak např. švédské Volvo, jak ti používají cílený způsob komunikace na jasně definovanou skupinu? Jejich ideální klient pro model XY je pracující matka se dvěma malými dětmi.

Takže jaké jsou hlavní přednosti jejich produktu, které vyzdvihnou v propagaci? Bezpečnost – protože tou je dnes naočkovaná každá maminka. Spolehlivost – protože nespolehlivé auto, které zahapruje v pustině, je zlým snem každé ženy. Velký úložný prostor – protože malým dětem je potřeba vždy zabalit kde co a pro jistotu všechno dvakrát.

Dále pak snadné ovládání vozu, prezentované tak, že vlastně při řízení téměř i nakojíte mladšího potomka. A samozřejmě nesmí chybět: předvedení modelu ve fascinující atraktivní barvě ladící s lakem na nehty!

Cílem je tedy specifikovat jeden typ příjemců, na který se bude dále propagace zaměřovat. A uvidíte, jak se celá situace s tvorbou obsahu významně zjednoduší.

TEXTY PRO WEB A PERSONY

Zkuste si tedy představit svého typického zákazníka, nebo zákazníka, kterého chcete oslovit a přeneste tuto představu na papír. Texty pro web potom tvořte tak, aby ji oslovily.

Bude se vám lépe tvořit, když si ji popíšete naprosto přesně – a klidně si ji i pojmenujte! Vykreslete si do detailů fiktivního čtenáře vašeho webu, který je pravidelným odběratelem vašeho newsletteru a který se jednoho dne stane i vašim loajálním zákazníkem.

Jako prodejce horských kol budete mít třeba Jirku Svobodného, cca 21 let, středoškolák, bezdětný, totální fanda do outdoor aktivit s lehce nezodpovědným přístupem k životu, který miluje zejména jízdu na horském kole terénem cestou necestou.

Nebo pro firmu pronajímající účetní software je to Jana Pilná, šikovná aktivní maminka dvou dětí, které již chodí do školy a ona doma vedle péče o ně ještě po nocích vede účetnictví několika svým klientům a buduje si tak novou firmu.

Anebo jste dovozce punčochového zboží v nadměrných velikostech – pak budete mít asi Růžu Dvořákovou, tělnatou dámu kolem padesátky, která zkonzumuje denně 3 balíky máslových sušenek, přičemž šťastná je tehdy, když nemusí udělat krok pěšky…

JAK S PERSONAMI PRACOVAT

Identifikujte se do kontaktu s ní. Rozehrajte s ní etudu. Pohovořte s ní (na tohle zkuste někoho přemluvit, ať to zahraje). Třeba, že Jana sedí s vámi v kavárně. O čem by vám asi tak ve spojení se svým všedním dnem vyprávěla? Nebo setkání po zimě s Jirkou na bowlingu a diskuze o nových značkách kol pro nastávající sezónu, které právě přišly do vašeho obchodu.

Co bude Jirku zajímat, na co se vyptává a které detaily jsou pro něj podstatné? Anebo třeba nabídnete kolegyni Růženě, že ji vezmete z práce domů vlastním vozem a ona při jízdě zjistí, že ty punčocháče z promo akce v Tescu na ní po obědě už zase praskly.

JAK VYTVOŘIT PERSONU?

Existuje mnoho různých cest i metod a jejich konkrétní podoby odvisí od charakteru vašeho podnikání. Tady jsou příklady některých úvodních otázek, na které je potřeba si odpovědět:

  • Jsou to spíše muži nebo ženy?
  • Jakou věkovou kategorii jde?
  • Kde asi bydlí, pracují, kde se pohybují?
  • Jaké mají vzdělání?
  • Zaměstnanci nebo podnikatelé?
  • Kolik přibližně ročně vydělávají?
  • K čemu jim produkt/služba má sloužit?
  • Za jakých okolností si ji budou pořizovat?
  • Jak zasáhne pořízení do jejich rozpočtu?
  • Co vše si slibují od nového produktu/služby?

Vytvoření správné představy, pro koho má být obsah vašich webových stránek nebo vašich emailových zpráv určen, není mimořádně komplikované. Je potřeba ovšem se zamyslet nad základními otázkami a věnovat sestavení dostatek odborné péče.

S tvorbou výstižných textů pro vaši firmu vám rádi pomůžeme a sestavíme je odborně, spolehlivě a rychle. Dejte nám vědět, co potřebujete.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI