Jak jsme migrovali obří eshop postavený na WordPressu

1. 12. 2020

Webový Online Pilot

Před nedávnem nás oslovil klient, který provozoval rozsáhlý dropshipping na pluginu WooCommerce ve WordPressu. Nejednalo se však pouze o jeden eshop, pod tímto jedním WordPress účtem jich běželo hned 10.

Jak se říká, především chybami se člověk učí a myslím, že na tomto projektu jsme se toho naučili opravdu mnoho.

Problém a zadání od klienta aneb WordPress a eshop

Jen pro představu, obecné doporučení pro provoz eshopů na WooCommerce je počet položek do 10 000. Dalším obecným doporučením je, že by se nemělo využívat mnoho WordPress pluginů. Ideálně kolem 10-20 ale maximálně prověřených a funkčních.

Zmíněný eshop nesplňoval ani jedno. Celkově se zde nacházelo přes 50 000 položek a dohromady 107 pluginů – každý aktivovaný rozdílně dle jednotlivých eshopů. V důsledku toho klient požadoval optimalizovat rychlost načítání, zjednodušit administraci a zefektivnit jednotlivé procesy.

Nebudu lhát – když jsem to viděl poprvé, tak jsem měl nutkání vzít do zaječích, ale vzhledem k tomu, že jsem od přírody dost tvrdohlavý, jsem dobrovolně strčil hlavu do oprátky.

Řešení a výsledek

Nejprve jsme navrhli migraci na náš hosting, protože jedním ze základních požadavků bylo snížit cenu za hosting, která se klientovi u současného dodavatel zdála příliš vysoká. Následně jsme se pustili do migrace.

Migrace trvala tři dny a po dalším dvoudenním snažení jsem ji nakonec musel vzdát (jedním z důvodů nezdaru bylo, že mi zaměstnanci klienta během migrace samovolně zapínali schválně vypnuté pluginy).

Vrátili jsme tedy web na původní hosting a po důkladné konzultaci s vývojáři WooCommerce Multistore pluginu vyšlo najevo jediné možné řešení – rozdělit multisite web na jednotlivé weby a nasadit je na samostatné WordPress administrace.

Toto se dařilo asi do čtvrtého webu, kdy prostředky potřebné na několik WordPress webů začaly plně vytěžovat naše VPS.

A tím jsme se dostali do začarovaného kruhu – klient si nemohl dovolit zaplatit lepší hosting, dokud nebude mít dostatek objednávek a bude mít dostatek prostředků, protože ho silně zasáhla koronakrize. Eshopy ale na současném hostingu nemohly chodit kvalitně, což se negativně projevovalo na konverzích.

Řešili jsme všemožné optimalizace, ale bohužel k ničemu nevedly. Zkrátka nakonec to skončilo tím, že klient odešel na zcela jinou platformu, než je WordPress a my mu přejeme hodně úspěchů do budoucna.

Zhodnocení a rada na závěr

Konečná bilance – asi 100 propocených hodin věčného nastavování, úprav a nervozity zda se opět něco nerozbije na straně jedné a nespokojený klient na straně druhé.

Zde bych opravdu rád závěrem vypíchnul doporučení výše – maximálně 10 000 položek ale ideálně spíše do 1000 ks. Minimum pluginů ale především! WordPress eshop je takové hezké řešení do začátku.

Pokud to však s vaším eshop businessem myslíte opravdu vážně, tak je nutné se zamyslet i nad budoucností a vhodností zvolené platformy. Protože jakmile zvolíte vhodnou platformu – stokrát se vám to vrátí.

A to nejenom v přímých nákladech v budoucnu, ale i bezproblémovým chodem a absencí starostí. A proto si vám dovolujeme nabídnout eshop na míru.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI