Jak a podle čeho vybrat e-shopové řešení

16. 3. 2022

Webový Online Pilot

Moderní technologie daly vzniknout mnoha platformám, které umožňují během chvilky vytvořit vlastní e-shop, aniž byste museli cokoli programovat. Jednotlivá řešení se liší výší nákladů, škálovatelností, a hlavně funkcionalitou, která má zásadní vliv na úspěch/neúspěch celého snažení. Poradíme vám, jak a podle čeho vybrat to pravé e-shopové řešení pro váš projekt.

Jak vybrat e-shopové řešení

Při výběru e-commerce řešení byste se měli v první řadě řídit specifiky svého projektu a nabízeného zboží. Dalším důležitým faktorem je samozřejmě výše finančních prostředků, které jste ochotni do tvorby e-shopu investovat a také rychlost, s jakou chcete e-shop spustit.

Při výběru konkrétního poskytovatele pak může hrát důležitou roli také věrohodnost dané platformy, potenciál pro její další rozvoj a úroveň zákaznické podpory. Platforma, která neustále pracuje na vylepšeních totiž na trhu pravděpodobně zůstane déle, než projekt který „zamrzl“ v jednom bodě. Rychlá a kvalitní zákaznická podpora vám zase v mnohém může usnadnit vaše podnikání.

Mezi své požadavky na e-shop byste dále měli zařadit:

  • napojení na analytické systémy – Google Analytics, Google Search Console,
  • napojení na externí služby – skladový systém, fakturační systém,
  • responzivní design – design, který se přizpůsobí jakékoli velikosti obrazovky, aniž by se snížila použitelnost e-shopu.

Všechny zmíněné body se dnes již staly standardem. Jejich splnění je tak již spíše nutností než výsadou.

Kvalita hostingových služeb

Správa většiny online projektů je chtě, nechtě spjata s optimalizací pro vyhledávače (SEO). SEO ovlivňuje pozici vašeho e-shopu ve výsledcích vyhledávání a má tak významný podíl na výši konverzního poměru.

SEO neodmyslitelně souvisí s rychlostí načítání webových stránek a celkovým výkonem webu. Proto je nutné hned od začátku dbát na optimalizaci kódu, eliminaci jeho nepoužitých částí a kvalitu hostingu.

Ani sebevíc optimalizovaný e-shop totiž nedokáže dosáhnout dobrých výsledků na špatném hostingu.

V případě e-shopu na míru nebo open-source řešení (například WordPress) budete hosting shánět sami. Samotný výběr má mnoho parametrů, v každém případě byste však měli jít alespoň cestou VPS serverů, kde vás nebude ovlivňovat návštěvnost jiných webů, které jsou na hostingu umístěné.

V případě krabicových řešení bývá hosting zahrnut v měsíčním poplatku. Přesto byste si měli ověřit, zda nabízená služba splňuje všechny požadavky na výkon.

S hostingem pak souvisí i SSL certifikát a HTTPS připojení, které patří mezi základní bezpečnostní prvky.

Škálovatelnost e-shopu

Většina internetových obchodů v začátcích nepotřebuje žádné pokročilé funkce. Vždy je ovšem dobré myslet dopředu a u webových projektů to platí dvojnásob. Myslete tedy na případnou expanzi a ujistěte se, že vám vybrané e-shopové řešení umožní zasahovat do zdrojového kódu.

Využijete to nejen k doprogramování nové funkcionality, ale i k přizpůsobení rozložení stránky nebo úpravám designu. Administrace e-shopu by vám měla rovněž umožnit vkládat bannery a hromadný import, který vám ušetří spoustu času.

S importem pak souvisí také správa objednávek, ke které byste se měli dostat nejen vy, jakožto provozovatel, ale i návštěvník přes svůj zákaznický profil.

Funkce e-shopu, který vám usnadní prodej

Vzhledem k rapidnímu vzrůstu sektoru e-commerce a vzrůstající konkurenci, je dnes stále důležitější dbát na uživatelský zážitek, který váš zákazník získá návštěvou e-shopu.

Vaším cílem i cílem vašeho e-shopu by tak mělo být nákup udělat co možná nejintuitivnější a nejzábavnější. Zkrátka byste se měli postarat o to, aby zákazník musel co možná nejméně přemýšlet.

Jedním z prostředků, jak toho dosáhnout je fulltextové vyhledávání zboží s našeptávačem, který uživatelům pomůže rychleji nalézt požadované zboží. S tím jdou ruku v ruce i pokročilé filtry, jež zobrazí pouze zboží splňující zadané požadavky.

Dalším důležitým bodem, který ovlivňuje uživatelský zážitek je provedení košíku. Obecně platí, že čím je proces k dokončení nákupu jednodušší, tím spíše bude uskutečněn. Proto je dobré hledat platformu, která vám umožní košík editovat.

S košíkem souvisí i platební možnosti a doprava. Pokud chcete, aby byl váš e-shop flexibilní, je důležité zákazníkům nabídnout tu správnou variantu platby i doručení, pročež je dobré zhlédnout i tuto nabídku e-shopové platformy, na které chcete svůj internetový obchod provozovat.

Jestliže se chystáte s e-shopem expandovat i do zahraničí, zapojte do svých nároků na parametry e-shopového řešení také požadavky na různé jazykové mutace, jejich správu a podporu cizích měn. Většina krabicových i open-source řešení již s touto variantou počítá, některé vás však mohou limitovat složitější správou nebo počtem mutací.

V českém prostředí pak nelze vynechat ani podporu EET. S tou počítají zejména pronajímané e-shopy, specializované na český trh (např. Shoptet). S využitím externích pluginů však EET napojíte i na platformy, které s elektronickou evidencí v základu nepočítají.

E-shopové platformy a marketing

Během výběru e-shopového řešení je důležité řešit také otázku marketingu. Váš e-shop by měl mít schopnost napojit se na sociální sítě a srovnávače zboží. Díky sociálním sítím můžete pracovat na budování pověsti a propagovat své zboží. Spoluprací se srovnávači pak získáváte cenné recenze, čímž zvýšíte svou důvěryhodnost.

Dalším marketingovým kanálem je e-mail. E-commerce platformy s touto formou propagace ve většině případů již v základu počítají, přesto však k řešení přistupují trochu odlišným způsobem. Při výběru se tedy zaměřte na to, kolik dostanete k dispozici e-mailových adres, na které systémy se můžete napojit a na jaké bázi e-shop pracuje například s newslettery.

V kontextu propagace nelze vynechat ani blog, kde můžete sdílet například recenze produktů, návody nebo tipy, jak s nabízeným zbožím pracovat. Pomůžete tak nejen brandingu, ale i hodnocení vašeho e-shopu vyhledávači. S blogy pak souvisí i affiliate programy, které můžete využít k uzavření spolupráce s externími partnery.

Tvorba e-shopu a optimalizace pro vyhledávače

Poslední bod, který by vás měl při výběru e-shopového řešení zajímat, je to, jak daná platforma pracuje s optimalizací pro vyhledávače.

Administrace by vám měla umožnit upravovat URL, meta popisky a titulky produktových stránek i blogu tak, abyste je přizpůsobili vhodným klíčovým slovům. Mezi pokročilejší vlastnosti pak patří kanonické URL a možnost zakázat indexaci specifických stránek.

Předchozí odstavce zmínily množství parametrů, které byste měli při výběru e-commerce platformy brát v potaz. Jedná se o standardní záležitosti, které využije většina e-shopů. Konkrétní požadavky však záleží jen na vás a vašem projektu. Pokud potřebujete s tvorbou e-shopu pomoci, nás neváhejte kontaktovat. Zajistíme pro vás tvorbu e-shopu na míru i správu open-source řešení.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI