Co sledovat při emailové komunikaci

I internetový marketing, stejně jako každý jiný marketing, potřebuje zpětnou vazbu. Očekáváte od něj hmatatelné výsledky. Ale aby se dostavily v tom správném rozsahu, chce to neignorovat výsledky vlastní kontroly a vyhodnocování.

Chcete-li působit na lidi a modifikovat jejich mínění a rozhodnutí, musíte mj. znát jejich reakce z předchozích podobných situací. Váš marketing v podobě emailové propagace nemusí vždy plnit správně svůj účel, pokud neprovedete vyhodnocování dopadů každého zaslaného emailu nebo skupiny zpráv. Tvorbou obsahu emailové komunikace, její následné grafické ztvárnění do sympatické a dobře stravitelné podoby i samotné rozeslání, to vše je jen půl cesty a aby to tvořilo celek, musí být doplněno následným shrnutím výsledků.

Existuje celá řada hodnot a čísel, které můžete v souvislosti s vaší emailovou komunikací měřit a posuzovat a díky nim pak změnit svůj způsob a zefektivnit tak dopad marketingu. Zde je seznam některých z nich.

Otevření emailů

Kolik příjemců váš email skutečně otevřelo? Při dnešní denní záplavě mailů u každého z nás nelze předpokládat, že každý e-mail dojde k přečtení. Vaším cílem musí být snaha procento „čtenářů“ vašich zpráv stále zvyšovat.

Náš tip: o tom, zda zprávu příjemce otevře či ne, do velké míry rozhodne její označení. Takže si dobře rozmýšlejte nadpis, resp. CO vepíšete do položky „předmět zprávy“.

Kliknuto na odkaz

Většina zpráv obsahuje kromě informativního textu také více či méně výraznou výzvu/žádost o kliknutí na některý z odkazů umístěných ve zprávě. Sledujte tato odkliknutí – bývají často klíčová pro úspěšnost emailu.

Cíle a konverze

Zatímco kliknutí je první krok, dokončení požadované aktivity příjemce vaší zprávy je cíl vašeho úsilí. Může se jednat o provedení nákupu, vyplnění průzkumu, odeslání poptávky nebo jiného vámi definovaného cíle.

Přihlášení k odběru

Abyste mohli své zprávy vůbec někomu zasílat, musíte nejdříve přimět zájemce, aby se přihlásili k odběru zpráv. Sledovat, jak vám roste počet přihlášených a co vše má na tento parametr vliv, je také jednou z důležitých činnosti v oblasti digitálního marketingu a komunikačního mixu.

Kolik příjemců se odhlašuje

Ano, není reálné předpokládat, že všichni vaši odběratelé emailové komunikace s vámi budou navždy. Je zcela normální, že se lidé odhlašují z odběru vašich zpráv. Je však důležité sledovat vývoj počtu odhlášených v průběhu času a na případná nepříjemná překvapení včas reagovat.

Kolik zpráv se vrací

Ne vždy se podaří doručit zprávu každému jednotlivému příjemci. Lidé často přestanou používat některé své adresy, občas vám zadá někdo chybnou adresu omylem, někdy i záměrně a nebo jsou v tom i jiné příčiny. I toto číslo má vypovídací hodnotu a je dobré se mu čas od času věnovat a mj. provést i pročištění a aktualizaci seznamu.

Stížnosti

Každý ví, že žádná slušná firma nespamuje. Abyste nespadli do jednoho pytle s těmi špatnými, monitorujte počty těch, kteří si myslí o vašich zprávách, že jde o nevyžádanou poštu. Pro zpětnou vazbu je určitě dobré vědět, kolik čtenářů si stěžuje na vaše zprávy.

V rámci emailového marketingu toho lze monitorovat a sledovat mnoho. Existují mnohé další parametry, ale výše uvedené tvoří základní sadu. Pamatujte, že při vaší činnosti i malá změna může mít ve výsledku zásadní dopad na efektivitu a úspěšnost vaší emailové komunikace.

Pokud doposud nemáte nikoho, kdo je odpovědný za vaši emailovou komunikaci a emailovou propagaci v digitálním světě, rádi vám s tím pomůžeme.

Potřebujete pomoci s řešením vašich online projektů?
Pojďme to společně probrat u kávy na bezplatné první konzultaci.