E-mail marketing: jak analyzovat NEWSLETTER

25. 11. 2020

Webový Online Pilot

E-mail marketing, stejně jako každý jiný marketing, potřebuje zpětnou vazbu. Očekáváte od něj hmatatelné výsledky. K tomu, aby se výsledky dostavily, však nesmíte ignorovat svou předchozí zkušenost. Měli byste ji tedy pokaždé zhodnotit či zanalyzovat. Podívejte se, na naše tipy jak newsletter analyzovat a které hodnoty byste měli sledovat.

Proč je důležité analyzovat newsletter

Chcete-li působit na lidi a modifikovat jejich mínění či rozhodnutí, musíte znát jejich reakce z předchozích podobných situací. Váš e-mail marketing nebude správně plnit svůj účel, pokud neprovedete vyhodnocování dopadů každého zaslaného e-mailu nebo skupiny zpráv.

Tvorbou obsahu e-mailové komunikace a jeho následného grafického ztvárnění do sympatické a dobře stravitelné podoby i samotné rozeslání, to vše je jen půl cesty. Celek je dotvořen až s komplexním shrnutím výsledků.

Jak analyzovat newsletter?

Existuje celá řada hodnot a čísel, které můžete v souvislosti s vaší e-mailovou komunikací měřit a posuzovat a díky nim pak změnit svou strategii a zefektivnit tak dopad marketingu. Zde je seznam některých z nich.

OTEVŘENÍ EMAILŮ

Kolik příjemců váš e-mail skutečně otevřelo? Při dnešní denní záplavě mailů nelze předpokládat, že každý e-mail bude skutečně přečten. Vaším cílem musí být snaha procento „čtenářů“ zpráv stále zvyšovat.

Náš tip: o tom, zda zpráv, například newsletter, příjemce otevře či ne, do značné míry rozhodne její označení. Takže si dobře rozmýšlejte nadpis, resp. CO vepíšete do položky „předmět zprávy“.

KLIKNUTO NA ODKAZ

Většina zpráv obsahuje kromě informativního textu také více či méně výraznou výzvu/žádost o kliknutí na některý z odkazů umístěných ve zprávě. Sledujte tato odkliknutí – bývají často klíčová pro úspěšnost e-mailu nebo newsletteru.

CÍLE A KONVERZE

Další bod na seznamu, jak analyzovat newsletter, je dokončení požadované aktivity příjemcem vaší zprávy. Může se jednat o provedení nákupu, vyplnění průzkumu, odeslání poptávky nebo jiného vámi definovaného cíle.

PŘIHLÁŠENÍ K ODBĚRU

Abyste mohli své zprávy vůbec někomu zasílat, musíte nejdříve přimět zájemce, aby se přihlásili k odběru zpráv. Sledovat, jak vám roste počet přihlášených k newsletteru a co vše má na tento parametr vliv, je také jednou z důležitých činnosti v oblasti digitálního marketingu a komunikačního mixu.

KOLIK PŘÍJEMCŮ SE ODHLAŠUJE

Ano, není reálné předpokládat, že všichni uživatelé, kteří newsletter odebírají, s vámi budou navždy. Je zcela normální, že se lidé odhlašují z odběru vašich zpráv. Je však důležité sledovat vývoj počtu odhlášených v průběhu času a na případná nepříjemná překvapení včas reagovat.

KOLIK ZPRÁV SE VRACÍ

Ne vždy se podaří doručit zprávu nebo newsletter každému jednotlivému příjemci. Lidé často přestanou používat některé své adresy, občas někdo zadá chybnou adresu omylem, někdy i záměrně nebo jsou v tom jiné příčiny. I toto číslo má vypovídací hodnotu a je dobré se mu čas od času věnovat a mj. provést i pročištění a aktualizaci seznamu.

STÍŽNOSTI

Každý ví, že žádná slušná firma nespamuje. Abyste nespadli do jednoho pytle s těmi špatnými, monitorujte počty těch, kteří si myslí o vašich zprávách, že jde o nevyžádanou poštu. Pro zpětnou vazbu je určitě dobré vědět, kolik čtenářů si stěžuje na vaše zprávy.

V rámci e-mailového marketingu toho lze monitorovat a sledovat mnoho. Existují mnohé další parametry, ale výše uvedené tvoří základní sadu. Pamatujte, že při vaší činnosti i malá změna může mít ve výsledku zásadní dopad na efektivitu a úspěšnost vaší e-mailové komunikace.

Pokud doposud nemáte nikoho, kdo je odpovědný za vaši e-mailovou komunikaci a e-mailovou propagaci v digitálním světě, rádi vám s tím pomůžeme.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI