Co je webhosting a jak vybrat ten nejlepší pro vaše stránky

24. 2. 2022

Webový Online Pilot

Provozování vlastních webových stránek se pojí s řadou dílčích rozhodnutí, která větší i menší mírou ovlivňují úspěšnost celého online projektu. Jedním z rozhodnutí, se kterými tvorba webových stránek souvisí, je výběr hostingu. Prozradíme vám, co pojem webhosting znamená a jak vybrat ten nejlepší pro vaše stránky.

Co je webhosting?

Pojem webhosting (někdy též hosting) označuje pronajaté místo na serveru, kam provozovatelé webových stránek, aplikací nebo eshopů ukládají soubory se zdrojovým kódem stránek a veškerý zde umístěný obsah.

Se zřízením webhostingu si tak v podstatě pronajmete část serveru poskytovatele, na kterou umístíte svůj web nebo eshop. Hosting je tedy nedílnou součástí provozování či správy webu.

Vyjma využití služeb některého z poskytovatelů hostingu pak můžete webhosting provozovat i na vlastní pěst. Tato varianta se ovšem pojí s mnohem vyššími náklady (například za nákup serverů), a proto není tak často využívaná.

Webhosting vs. doména webových stránek

Pojem webhosting je v praxi často zaměňován s pojmem doména. Ještě před tipy, jak vybrat hosting, je proto dobré ujasnit, jaký je mezi oběma výrazy rozdíl.

Zřízení hostingu i domény patří mezi první kroky na cestě za tvorbou vlastních webových stránek. Oba kroky jsou přitom stejně důležité a jeden bez druhého vám jsou v podstatě k ničemu.

Doména neboli doménové jméno totiž slouží jako prostředek k tomu, aby mohl uživatel navštívit stránky, které jste umístili na server. Doménové jméno se typicky shoduje s názvem firmy, případně popisuje služby nebo produkty, jež firma nabízí. Příkladem může být naše doména www.umimeweby.cz.

Rozdíl mezi webhostingem a doménou tedy spočívá ve smyslu jejich využití. Zatímco webhosting slouží k ukládání webových stránek nebo eshopu, doména je součástí URL (adresy), kterou uživatel zadává do prohlížeče a je tak jedním z prostředků ke zpřístupnění stránek veřejnosti.

V praxi se ve většině případů zřízení domény i hostingu vyřizuje najednou, u jednoho poskytovatele. V podstatě stačí, když si vyberete volné doménové jméno a oslovíte poskytovateli webhostingu, zaplatíte mu poplatek a on už zařídí vše podstatné.

Jak vybrat webhosting

Při výběru webhostingu byste měli dbát zejména na serióznost a reference poskytovatele. Vyhnete se tak nežádoucí zkušenosti s podvodnými webhostingy, které při náznaku prvního problému „zmizí ze světa“.

Sdílený hosting vs. VPS

Základním kritériem výběru hostingu pro web nebo eshop by měla být jeho forma. Výše uvedené odstavce, které odpověděly na otázku, co je webhosting, zmínily, že označuje prostor na serveru, který si pronajímáte od poskytovatele.

Tento pronájem ovšem může být realizován několika způsoby, přičemž je každý vhodný k trochu jinému účelu. Konkrétně se jedná o:

  • Sdílený hosting,
  • VPS server,
  • Dedikovaný server.

Sdílený webhosting

Sdílený hosting je ze všech tří jmenovaných nejlevnější, bohužel však také nejméně spolehlivý. Na serveru poskytovatele je v tomto případě provozováno x webů, mezi které se dělí jeho celková kapacita a výkon.

Pokud tak jeden z webů nebo eshopů, které jsou na sdíleném webhostingu umístěné, zaznamená větší návštěvnost nebo množství přenášených dat, ubírá výkonu ostatních. V důsledku silnějšího provozu navíc může dojít k přetížení serveru a následnému výpadku, jenž zasáhne všechny zde umístěné webové stránky.

Nižší výkon serveru pak zaznamenáte zejména v kontextu rychlosti načítání webových stránek, která patří mezi nejdůležitější faktory optimalizace pro vyhledávače (SEO) i uživatelské zkušenosti (UX).

Pokud se pro sdílený hosting přesto rozhodnete, nevybírejte ten nejlevnější z nabídky. Ve většině případů totiž platí, že čím levnější webhosting si pořídíte, s tím více weby budete server sdílet.

Tato forma webhostingu se pak hodí zejména pro menší projekty, kterým tolik nezáleží na nepřetržité dostupnosti.

Virtuální servery (VPS)

Alternativou ke sdílenému webhostingu jsou takzvané virtuální servery neboli VPS. Server je v tomto případě rozdělen do několika virtuálních částí. Jednotlivé části jsou na sobě nezávislé a každá má vymezený vlastní prostor i prostředky. Díky tomu váš web není ovlivněn provozem dalších projektů.

Virtuální servery proto jsou vhodným řešením pro firemní weby, eshopy nebo webové aplikace, které potřebují/vyžadují stabilní dostupnost a ideální podmínky pro optimalizaci rychlosti načítání webu.

Cena za webhosting realizovaný prostřednictvím VPS vás vyjde v řádu několika stovek za měsíc. Nutno ovšem podotknout, že virtuální servery vyžadují určitou péči čili správu, kterou si v případě levnějších hostingů typicky musíte zajistit sami, zvlášť.

Dedikovaný server

V případě, že si chcete dopřát největší možný luxus, vás možná zaujme třetí varianta poskytování webhostingu, a sice dedikovaný server. V tomto případě pro sebe máte celý server a obvykle i technickou podporu v ceně.

Dedikovaný server je řešení vhodné zejména pro velké, náročné webové aplikace a weby, které vyžadují pravidelnou správu či dohled.

Cena za webhosting

Z předchozích odstavců již vyplynulo, že není dobré webhosting vybírat pouze na základě ceny. Kvalita hostingových služeb má vliv nejen na bezpečnost webu, ale i rychlost načítání jednotlivých stránek, proto byste se mimo ceny měli zajímat také o tyto parametry a ideálně své rozhodnutí předem zkonzultovat s vývojářem.

Nápadně nízké ceny pak poskytovatelé často kompenzují například vyšší cenou za zřízení domény, případně prostřednictvím příplatkových služeb.

Hosting zdarma vs. placený webhosting

Kromě placené nabídky webhostingových služeb na internetu bezpochyby narazíte také na poskytovatele, kteří hosting nabízejí zcela zdarma. Bezplatné hostingy vám však typicky umožní provozovat web pouze na doméně třetí úrovně – například ve tvaru vasedomena.poskytovatel.cz. Součástí URL vašeho webu tak vždy bude také doména poskytovatele webhostingu. V patičce se pak obvykle objevují reklamy na jeho stránky.

Obecně platí, že je bezplatný hosting vhodný pro stránky zájmových klubů, případně osobní blogy a podobně. Pokud to ale s podnikáním myslíte vážně, tak se vám investice do vlastní domény i placeného webhostingu vyplatí – jedná se o pár stovek ročně a působí mnohem profesionálněji.

Důležité parametry webhostingu

Mezi základní parametry, podle kterých můžete vybírat webhosting bezpochyby patří možnosti jeho správy. Jestliže si budete hosting spravovat sami, jistě oceníte přehlednou a uživatelsky přívětivou administraci.

Administrace s uživatelským rozhraním vám umožní jednoduše měnit nastavení serveru i zakládat e-mailové schránky, aniž byste museli používat příkazový řádek nebo s každým požadavkem kontaktovat správce webu/serveru.

Technické zázemí tvorby a správy webových stránek

Další technické parametry hostingu, které by měly být součástí nabídky poskytovatele je pak už dobré zkonzultovat s vývojářem, aby vám řekl, co konkrétně budete potřebovat. Obecně se může jednat například o:

  • podporu skriptování – umožňuje vytvářet interaktivní obsah a dynamické weby,
  • přístup k logům – monitorování návštěvnosti, snazší odhalení chyb,
  • vydávání TSL/SSL certifikátu – základ HTTPS připojení,
  • soubor htaccess – umožňuje manipulaci se serverem bez přístupu správce.

Zabezpečení a zálohování

Webové stránky, aplikace a eshopy každodenně čelí množství útoků hackerů. Rozhodně byste tak neměli ignorovat preventivní zásady zabezpečení. Webhosting by měl disponovat antivirovou a antispamovou ochranou.

V případě větších projektů je také vhodné volit webhosting, který je realizován prostřednictvím nezávislých datových center, kde výpadek jednoho segmentu neovlivní ty další.

Při studování nabídky hostingových služeb pak hledejte také zmínku o pravidelném zálohování. Zálohování typicky není součástí levnějších webhostingů, ve výsledku jej však stejně budete muset nějakým způsobem realizovat. Často je tedy lepší, když si za hosting připlatíte a necháte zálohování přímo na provozovateli.

Webhosting a domény

Soubor tipů, jak vybrat hosting, se neobejde bez výčtu parametrů, které by měla nabídka daného poskytovatele obsahovat. Jedním z těchto parametrů je multihosting, který vám umožní na jednom hostingu provozovat vícero domén druhé úrovně – více separovaných webových stránek nebo eshopů.

Multihosting může a nemusí být klíčovou vlastností webhostingu, vždy je však dobré myslet dopředu a počítat s dalším růstem projektu, případně s provozováním několika projektů současně.

Kromě domén druhého řádu může být důležitým parametrem také počet provozovatelných subdomén. Ujistěte se tedy, že váš poskytovatel webhostingu umožňuje provozovat dostatek domén třetího řádu. Domény třetího řádu jsou stejně jako multihosting parametr, který nemusí zajímat každého – opět je ovšem nutné myslet na budoucnost a je velmi pravděpodobné, že dříve či později budete subdoménu potřebovat.

E-mailové schránky

Nedílnou součástí tematiky kolem hostingu a domén jsou také firemní e-mailové schránky. Firemní e-mailové schránky jsou známkou profesionality a důvěryhodnosti. Při vybírání webhostingu byste se proto měli zaměřit také na podmínky, které vám hosting v tomto ohledu dokáže nabídnou.

Rozhodující může být:

  • počet e-mailových stránek,
  • rozhraní webmail,
  • velikost schránek,
  • antispamová a antivirová kontrola.

Konkrétní výběr a požadavky samozřejmě závisí na potřebách vaší firmy – na počtu zaměstnanců a podobně. Při studování nabídky poskytovatele webhostingu ovšem pečlivě vnímejte, které ze služeb jsou již součástí ceny a které jsou za příplatek.

Stabilita serveru

Snad každý provozovatel webu, eshopu nebo webové aplikace od hostingu očekává, že bude jeho projekt uživatelům dostupný 24 hodin denně. Dostupnost tedy patří mezi nejdůležitější parametry, které by měly být součástí webu s nabídkou poskytovatele.

Důležité je ovšem připomenout, že server je pořád jen stroj, u něhož nelze stejně jako u žádného jiného nikdy stoprocentně zaručit nepřetržitou funkčnost. Z tohoto důvodu pravděpodobně nenarazíte na stoprocentní garanci dostupnosti. Ve většině případů poskytovatelé hostingu slibují 99,7% stabilitu.

Toto tvrzení si můžete následně ověřit jednak prostřednictvím, již zmíněných, referencí a jednak sledováním různých žebříčků, které jsou na toto téma vytvářené – typicky se ovšem zabývají pouze srovnáním větších firem, jež se poskytováním webhostingu zabývají.

Stabilita serveru webhostingu pak souvisí také s konektivitou a přetížeností. Zejména u levnějších nabídek je dobré ověřit, jak si na tom server stojí v nejfrekventovanějších časech. Pro zjištění reálného stavu můžete například zkusit na server v rámci několika dní pingnout ve špičce, abyste zjistili, jak rychle dokáže na váš požadavek reagovat.

Posledním tipem, jak vybrat hosting, pak souvisí s technickou podporou. Ještě před tím, než se některému poskytovateli upíšete, zkuste napsat na jeho technickou podporu a sledovat, za jak dlouho zareaguje. Věřte, že dobrá technická podpora může ve výsledku předčít mnohé jiné klady.

Jak zřídit webhosting

Ve chvíli, kdy máte jasno, které parametry hostingu jsou pro vás důležité, přichází na řadě jeho zřízení. Postup, jak zřídit je jednoduchý:

  • projděte si nabídky poskytovatelů,
  • jakmile máte vybráno, přejděte k objednávkovému formuláři,
  • zadejte do něj doménu – proběhne její ověření,
  • vyplňte formulář s osobními údaji,
  • zaplaťte měsíční/roční poplatek.

Po zaplacení obdržíte přihlašovací údaje k hostingu a už vás čeká jen poslední krok – nahrát web.

Pokud si s výběrem webhostingu nejste jisti, koukněte po poskytovatelích, kteří nabízejí bezplatnou zkušební dobu. Během této doby zjistíte, jak na tom hosting skutečně je, a ujistíte se, že jste se rozhodli správně.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI