Vývoj vlastního softwaru: jak uspět nad konkurencí

29. 10. 2020

Webový Online Pilot

Rozvoj internetu spolu s rozšířením chytrých mobilních zařízení dávají dnes myšlence na vývoj vlastního softwaru potenciál milionového nápadu. Ještě před započetím projektu je však třeba důkladně znát jeho přidanou hodnotu a určit cílovou skupinu, která ho bude používat. Od toho se pak odvíjí i výběr partnera, který bude software vyvíjet, a cena, jež za tvorbu softwaru zaplatíte.

Vývoj softwaru na zakázku? Nesmí chybět jasná vize!

Základem každého úspěšného projektu je jasná vize. Prvním krokem na cestě za splněním cíle, vyvinout úspěšný software, je proto ujasnění myšlenky o tom, pro koho bude určen. Součástí tohoto myšlenkového pochodu by měla být také jeho přidaná hodnota. Jinými slovy to, co prozatím na trhu chybělo nebo řešení, které uživatelům usnadní jejich dosavadní práci.

Právě jedinečnost je zde klíčovým faktorem, který vás vyzdvihne nad konkurenci. Příkladem zde může být webová aplikace pro správu úkolů čili ToDo list od našeho týmu Umíme Weby. Ačkoli v tomto odvětví existuje již celá řada řešení, může jen drobné vylepšení nebo funkce navíc, způsobit přesměrování zájmu klientů právě na váš produkt.

Je proto vždy dobré vycházet ze své vlastní zkušenosti, neboť absence funkce, která brání v produktivním využívání určité aplikace vám, může vadit i desítkám, stovkám, tisícům (…) dalších uživatelů. Nedostatky na jiných digitálních produktech tak můžete využít jako inspiraci i samotný podnět pro tvorbu softwaru.

jak na vlastní software

Životní cyklus vývoje softwaru

Jakmile máte uspořádány tyto základní myšlenky, je třeba začít přemýšlet nad konkrétním provedením aplikace. Mezi další kroky by proto měl být zahrnut návrh konkrétní funkcionality, vzhledu a volba platformy. Dnešní doba již zdaleka nepodmiňuje znalost programování a s tím spojených pojmů. I v případě, že nepatříte mezi programátory tak nemusíte zoufat.

Stačí si najít někoho – partnera, který se o technické záležitosti postará za vás. Vy se pak můžete plně soustředit na danou vizi. Partner s vámi zkonzultuje výše uvedenou přidanou hodnotu, kterou by měl váš software oplývat a na základě zkušeností poradí s volbou vhodných technologií i s celkovým postupem realizace.

Jak se vyvíjí software aneb spolehlivý partner nad zlato

Dobrý partner zde pak není pouze od toho, aby zrealizoval vaši ideu. Svými radami a zkušenostmi může napomoci tomu, aby se software stal skutečně úspěšný. Partneři mají typicky již několik projektů za sebou a dobře tak znají celý proces vývoje. Mohou vám pomoci s konzultací cíle i předat tipy na další možnosti využití. Díky tomu se může myšlenka na vývoj vlastního softwaru stát realitou a současně získáte větší šance pro uchycení se na trhu.

partner-copywriting

Při výběru partnera je důležité dbát na jeho předešlé zkušenosti, tedy reference, jež napoví, zda má zkušenosti s realizací podobného projektu. V ideálním případě je pak vhodné sjednání osobní schůzky, kde můžete nezávazně probrat všechny detaily.

Známkou dobrého partnera je přátelský a osobní přístup. Měly by padnout, již zmíněné, návrhy na vylepšení i návrh konkrétního řešení. Kupříkladu zkušenosti s vývojem softwaru na určité platformě pomáhají výběru té nejvhodnější pro vaši vizi. Partner také spíše určí, zda je pro váš projekt vhodnější klasický vodopádový model nebo agilní vývoj software, který patří mezi moderní metodiky využívané například startupy.

Vývoj softwaru jako rozumná investice

Na vývoj softwaru by mělo být nahlíženo jako na komplexní celek. Mimo technické parametry a stanovenou vizi by tak měla být předestřena i marketingová strategie. Jakkoliv bude mít váš vlastní software bohulibé cíle a bude jakkoli užitečný, nedosáhne popularity bez řádné propagace.

I ta by pak měla být součástí nabídky partnera, spolu s dalšími službami navíc, jako je správa a údržba projektu. Partner by měl napomoci i s volbou designu a postarat se o jeho návrhy spolu s úpravami dle vaší preference. Služby by pak měly zahrnout také správu obsahu blogu, správu sociálních sítí a copywriting, spolu s komunikační strategií (produktová identita).

Typicky není dobrou volbou svěřovat tyto dílčí kroky více dodavatelům. Partner, který nabízí všechny tyto položky v jednom, má za zády sehraný tým, který dokáže dodat rychlé a spolehlivé řešení.

Vývoj vlastního softwaru může zpočátku působit jako velká investice. Ta se ovšem, při správném provedení dílčích kroků, může brzy a mnohonásobně vrátit. Vývoj sw může být dále použit k propagaci jiných odvětví podnikání a vytvářet tak příležitost pro další rozvoj. Pokud je tak software vystavěn na pevných základech ve výsledku ušetří čas i peníze a je jakousi zálohou do budoucna.

Chcete více návštěvníků webu?

Ano CHCI